۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

سفرها و نکته های پر رمز و راز آنها !


در دنیای کنونی همه کارها آسان شده اند ؛ از جمله سفر نمودن به سراسر گیتی ، که با استفاده از وسایل نقلیه هوائی و دریائی و زمینی میسر می گردد ؛ برای همه مردمان جهان که مایل به سفر کردن هستند امکان پذیر می باشد .

حال آنکه در گذشته این کار با مشقات فراوانی به انجام می رسید ؛ و یک مسافر اگر به مقصد دور و درازی می رفت ، تقریبأ بین شش ماه تا یک سال در مسیر رفت و برگشت اسیر جاده های صعب العبور و کوهستانی ، و یا صحراهای وسیع خشک و بی آب و علف بود . تا با استفاده از چهارپایان ، کوه به کوه و منطقه به منطقه پیش برود و خودش را به نقطه انتهای سفرش برساند !

در صحراهای بسیار گسترده آفریقا و جنوب آسیا ، این کار توسط کاروانیان که مسافران خودشان را بر جلو یا عقب کوهان شترها می نشاندند ؛ و از جائی به جای دیگر منتقل می نمودند به انجام می رسید . آنقدر آن سفرها به طول می کشیدند ، که مسافر پس ازمراجعت به محل اقامت خودش ، متوجه می گشت از همسرش که قبل از سفر وی باردار شده بوده ، دارای فرزند جدیدی شده است . و یا در نبود او اتفاقات نامطلوبی ، مانند مرگ و میر برای خانواه اش رخ داده بود !

ولی به هر تقدیر گاهی اوقات چنین سفرهای پر مشقتی الزامی بودند ؛ و مردم ناگزیر از این جدائی ها از اعضای خانواده های خویش می شدند . در میان این دسته از مسافران ، بیش از همه بازرگانان بودند ، که با همه سختی های راه به آن سفرهای دور و دراز می رفتند ؛ که با خرید و فروش کالاهائی که در مملکت خودشان و در سرزمین مقصد در دسترس مردمان آن دیار نبود ؛ کسب درآمد بکنند و برای معیشت خانواده هایشان هزینه بنمایند .

از آنجائی که در قرن حاضر ، بسیاری از روشهای گذشته منسوخ شده اند ، و به دلیل وجود داشتن تکنولوژی های گسترده ، بسیاری از کارها به گونه زمانهای قبل به انجام نمی رسند ؛ سفر کردن هم تحت تأثیر نفوذ همین پیشرفتها ، سریع تر و آسان تر نیز گشته اند . ضمن آنکه اکنون سفرها دیگر صرفا به دلیل تجارت و یا زیارت به انجام نمی رسند ؛ بلکه بیشتر آنها یا سفرهای تفریحی و گردشگری هستند ؛ و یا سفرهای سیاستمداران جهان ، که برای دیدار و مذاکره با همتایان خودشان به کشورهای دیگر مسافرت می کنند !

بعضی از این سیاستمداران ، از طرف همتایان خودشان در کشورهای مقصد ، محترمانه و رسمأ دعوت می شوند ؛ برخی از آنان هم با این که همتایشان درخواست سفر نمودن وی به کشور خودش را جدی نگرفته و رسمأ از او دعوت نمی نمایند ؛ اما چنین افرادی آنقدر پر رو تشریف دارند ، که آنهمه بی توجهی و بی محلی را نادیده می گیرند و به آن دیار سفر می کنند !

به طور مثال یکی از این مسافران واقعأ پررو ، رئیس جمهور بلاهت پیشه حکومت فناتیک جمهوری متحجر اسلامی است ؛ که با همه بی محلی رئیس جمهور برزیل به او ، پیه وقاحت صد در صدی را بر تن خویش مالید و به آن کشور سفر نمود !

در گزارشات تصویری دیدیم که هیچیک از مسؤلان تراز اول کشور برزیل ، به فرودگاه پایتخت آنجا جهت استقبال رسمی از محمود احمدی نژاد نیامده بودند ! بلکه تعدادی از نظامیان عادی برزیل ، به اضافه ایادی مزدور خود رژیم ، که در آن کشور اقامت دارند در فرودگاه به پیشباز احمدی نژاد رفته بودند !

اصولأ زیاد " رو داشتن " ، در میان این طایفه چیز تازه ای نیست و همیشه وجود داشته است ؛ ولی این یکی با آنکه به لباس روحانیون ملبس نیست ، اما در پرروئی دست آنها را از پشت بسته و روی همواره سیاهشان را ، در این رابطه تا حدی سپید کرده است !

بسیاری از سفرها هم می باشند ، که با مقاصد خاصی به انجام می رسند ؛ اینگونه از مسافرتها هستند که نتایج خوب یا بد آنها ، تأثیرات فراوانی بر چگونگی موقعیت های داخلی ، و روابط بین المللی کشورهای دیگر می گذارند ؛ و شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی برخی از آنها را دگرگون می کنند . و بعد از سفر یک سیاستمدار، که نقش مهمی هم در اداره کشورش دارد ؛ رویدادهای ناخوشآیندی را ، در میان کشورهای مختلف دنیا  پدید می آورند !

در اواخر سال 2010 میلادی ، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشور ایالات متحده آمریکا ، هر یک جداگانه به کشورهای مختلفی از منطقه خاورمیانه مسافرت های کوتاه مدتی را داشتند ؛ همانطوری که می دانیم ، از اوائل سال پیش ( 2011 ) در بعضی از کشورهای منطقه ، تغییرات فاحشی به وجود آمده و شرایط نامساعدی را در کشورهای مورد نظر به وجود آورده اند !

پرزیدنت حسین باراک اوباما رئیس جمهور کشور آمریکا ، و خانم هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه این کشور ، متعاقب همدیگر در طول یک هفته به کشورهای ترکیه و روسیه سفرهای یک یا دوروزه کوتاهی را داشتند . آقای اوباما به ترکیه سفر نموده بود ، و خانم کلینتون هم روانه کشور روسیه گشته  بود ؛ هیلاری کلینتون چند سفر کوتاه مدت دیگر هم ، به چند کشور دیگر از منطقه داشت ؛ چند هفته بعد از آن سفرها هم ، شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی مردم در کشورهای تونس و یمن بودیم . به فاصله کوتاهی ( تقریبأ دو ماه ) کشورهای مصر و لیبی نیز شلوغ شدند ، و بعد از این دو سوریه و بحرین نیز به صف آنان پیوستند !

نکته ای که در اینجا وجود دارد و تعجب برانگیز می باشد ؛ این است که کشورهای مورد نظر ، سالیان سال تحت حاکمیت رؤسای جمهور دیکتاتورشان قرار داشتند ؛ چه عاملی وجود داشت که ملت های این ممالک ، قبل از مسافرتهای سؤآل برانگیز یاد شده ، به خیابانها نریخته بودند و درخواست تعویض رئیس جمهور و حکومتشان را ننموده بودند ؟!

چگونه بود که یکباره تمامی این کشورها ، تقریبأ همزمان دچار چنین بحرانها و آشوبهای مشابهی گردیدند ؟ آیا مردمان دیگری در این سرزمین ها به وجود آمده اند ؟ آیا عده ای از ساکنان کرات دیگر آسمان ، به زمین آمده و این دگرگونی ها را موجب شده بودند ؟!

اگر چنین هم بوده باشد ، چرا فقط این کشورها و بقیه نه ؟ چرا آتش اختلافات میان حکومت و ملت فقط دراین کشورها زبانه کشید وبه فاصله کوتاهی ، یکباره شعله کشیدند و وضعیت آنها را دگرگون ساختند ؟!

یکی از دعاهائی که قدیمی ها می کردند این بود : " خدایا به داده و نداده ات شکر " یک روز که در عالم کودکی از مادر بزرگم که در بیشتر مواقع چنین دعائی را می نمود ؛ پرسیدم چرا هم به داده و هم به نداده خدا شکر می کنید ؟ در جوابم گفت : " داده هایش چه خوب و چه بد ، نفع و ضررشان به پایان رسیده است ؛ به نداده هایش هم از این باب شکر می کنیم ، که با ندادنشان ما را از شر زیان های آنها دور نموده است . " !


 و این درست حکایت کشورهائی است ، که اوضاع همه جانبه شان ، با تداخل های قدرتهای بزرگ دنیا ، دچار مخمصه همان داده و نداده ها شده اند ! در امور کشورهای کوچک و یا فقیر دخالت می کنند ، که تا ضمن تثبیت آقائی و سروری خودشان بر آنها ، قیمومیت خویش بر آن سرزمینها را نیز، به رخ هم ترازان سیاسی اقتصادی شان در عرصه های بین المللی بکشند !ا
یجاد بحران در کشورهای بزرگ یا ثروتمند را هم ، بدان علت موجب می گردند ، که با صدور امکانات پیشرفته تکنولوژی به آنجا ، و صد البته فروش سلاح های جنگی ، کشتی ، هواپیما و سایر کالاهائی که تولید می کنند و به خوبی می توانند آنها را با پول کشورهای ثروتمند منطقه معامله نمایند؛  و تا ابد آنها را به خود و امکانات علمی شان وابسته بکنند ؛ چنین داده هائی ، اگر از سوی خدا و برخی از مخلوقش ، به دیگر بنده هایش داده نشوند بیشتر مستحق سپاسگزاری اند !!


تابستان 2571 آریائی هلند


محترم مومنی روحی
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed