۱۳۹۱ تیر ۲۲, پنجشنبه

آیا مهمانی بازیهای آقای کوفی عنان نتیجه ای در بر خواهد داشت ؟!


آوردن آقای کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد ، بر روی صحنه نمایشات سیاسی ، می تواند چندین منظور را در بر داشته باشد . فقط یکی از آن مقاصد ، ایجاد صلح و آرامش در کشور سوریه ، و بر سر عقل آوردن بشار اسد جنایتکار است !

جلوه های دیگری هم در این آمد و شدهای آقای عنان در منطقه خاورمیانه  وجود دارند ؛ که انعکاس اخبار مربوط به این دیدارها و گفتگوها ، و نتایج  حاصله از آنها در میان صاحبنظران است . اهمیت این دیدارها و پژواک حاصل از آن بدان خاطر است ، که نه تنها در منطقه خاورمیانه ، بلکه در سراسر جهان نیز ، می توانند بازتابهای قابل بحث و پیش بینی  نشده ای را مطرح ساخته و به وجود بیاورند . که تا مدتی طولانی ، عوامل بروز آشوب و بحران در سوریه ، و کشورهائی که منتظر نتیجه نهائی ناآرامی در این کشور می باشند ؛ را بر سر کار بگذارند و ایشان را در یک حالت بلاتکلیفی سرگردان نمایند !

 یکی از کشورهائی که دولتمردانش ، بیش از بقیه نگران رخدادهای آتی در سوریه می باشند ؛ دولتمردان سلطه جو و جنایت پیشه کنونی کشور عزیز خودمان است ؛ که در سیطره دیوان مهیب و ددمنشان خونخوار حکومت اسلامی ، در چنگ آخوندهای جنایتکار اسلام پناه قرار گرفته و توسط این نامردمان اشغال شده است !

مهمترین نتیجه ای که برخی از کارشناسان مسایل سیاسی ، در این باب منتظرند که نصیب ملت ستمدیده ایران بشود ؛ سرنگونی حکومت قصاب و جنایتکار بشار اسد است ؛ که به سرنگونی رژیم منفور اسلامی در ایران خواهد انجامید . اسد یکی از واسطه های مهم جمهوری اسلامی ، در مورد رساندن امکانات مالی و سلاحهای جنگی به دست حزب الله لبنان می باشد . اگر حکومت اسد ساقط بشود ؟ یکی از مهمترین یاران رژیم آخوندی ، از صحنه به بیرون پرتاب گشته و آنان را در تنگنای مشکلات مهمات رسانی به فلسطینی ها قرار خواهد داد !

  مطرح نمودن آقای کوفی عنان ، بر روی صحنه نمایش حزن انگیز آشفتگی در سوریه ، دادن یک امکان سیاسی عمده به ایشان ، برای به نمایش گذاشتن توان سیاسی خودش ، در حل نمودن معضلات بین المللی ، از سوی سازمان ملل متحد   است . مسأله ای که حق اساسی مردم گیتی ، از این سازمان بین المللی است ؛ و آنها انتظار دارند که حل و فصل سریع مشکلاتی که برای کشورهای اعضای سازمان پدید می آیند ؛  با سرعت بیشتری صورت بگیرند ؛ نه آنکه اینقدر به طول بیانجامند و تعداد قربانی های چنین رویدادهائی آمارهای وحشتناکی را به مردم جهان ارائه بدهند . امید مردم صلح طلب دنیا این است ، آن اقدامات که متأسفانه بعضا نمی توانند نتایج مفیدی هم به بار آورند ؛ در کمترین زمان ممکن عملی بشوند تا تکلیف جهانیان را زودتر مشخص بنمایند !

چنانچه به نظرمی رسد ، ظاهرا کنشها و اقدامات آقای بان گی مون ، دبیرکل کنونی این سازمان ، بسیار ضعیف بوده اند و عملکرد ها و تصمیمات وی ، نتوانسته اند دست کم بخشی از مشکلات مطرح در جهان را حل بکنند !

بعید به نظر نمی رسد که یک بار دیگر ، آقای کوفی عنان به جایگاه سابق خودش در سازمان برگردانده بشود ؛ و دوباره به ایفای نقش دبیرکلی آن مشغول گردد . دیدگاههای آقای عنان و نتایجی که از رویدادهای کشورهای مربوط به اعضای سازمان ملل متحد مطرح ساخته بود ؛ نمایانگر میزان بیشتر توانائی های او در این نقش ، نسبت به دبیر کل کنونی سازمان ملل متحد است . از اینرو امکان زیادی وجود دارد ، که حل نمودن موضوع بحرانهای موجود در خاورمیانه ، به ویژه مسأله بحران یک سال و چهار ماهه کشور سوریه ، چنین سوژه ای را بتواند محقق گرداند !

اما ایشان به عنوان فرستاده ویژه سازمان هشدار داده است ؛ که شکست در حل بحران سوریه ، ممکن است نتایج غیر قابل تصوری را در بر داشته باشد !

آقای عنان این سخنان را ، بعد از مذاکره با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه حکومت اسلامی ، در تهران ابراز داشته است . جمهوری اسلامی مهمترین متحد بشار اسد به شمار می آید ؛ و آقای عنان جهت رایزنی در مورد بحران سوریه به تهران رفته است .

آقای عنان گفت دولت ایران در زمینه تلاشهای وی ، برای رسیدن به نتایجی صلح آمیز در سوریه همکاری کرده است . وی افزوده : " اگر ما تلاش واقعی برای حل صلح آمیز مسائل انجام ندهیم ؟ و اوضاع از دست خارج شده و به منطقه سرایت بکند ، ممکن است نتایجی را به بار بیاورد ، که هیچیک از ما تصور آن را هم نمی کنیم . " !

آقای عنان یک روز قبل از مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تهران ، در دمشق با بشار اسد ملاقات داشته ، و آن دیدار را مثبت و سازنده توصیف کرده است ؛ وی گفته در باره رویکردی ، با اسد توافق کرده که بعدا آن را با اپوزیسیون در میان خواهد گذاشت . این چه رویکردی است که نباید از آن چیزی دانست چیست ؟!

آقای کوفی عنان ، باری دیگر بر توقف خشونت ها و ایجاد گفتگوی سیاسی تأکید کرده است . وی پیشتر در ماه آوریل که این طرح را مطرح ساخت نیز ، این نکته را تأکید نموده بود . و این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه ، < جهاد المقدسی > در صفحه توئیتر خود نوشته : " در هر دو دیدار ، ما به عنان در مورد تعهد سوریه در اجرای طرح شش ماده ای او اطمینان داده ایم . و امیدواریم که طرف مقابل هم چنین تعهدی را داشته باشد . " !

بشار اسد هم گفته ، ادامه حمایت سیاسی آمریکا از تروریستها ، طرح صلح عنان را ناکارآمد ساخته است ؛ وی در یک مصاحبه تلویزیونی ، عربستان سعودی ، قطر ، ترکیه و ایالات متحده آمریکا را ، به حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی از مخالفان حکومت دمشق متهم کرده است . اسد در مصاحبه با شبکه آلمانی " آ ، آر ، دی " گفته ، می دانیم که عنان با موانع بی شماری مواجه است ؛ اما نباید گذاشت که طرح صلح او شکست بخورد !

اسد که در طول 16 ماه گذشته ، با سرکوب نمودن خونین مردم سوریه ، و کشتار 17هزار انسان بی گناه در کشورش ، پرونده سیاهی برای خودش در صفحات تاریخ بشری باز نموده ؛ مدعی است که تمایل دارد تا طرح صلح عنان تحقق بیابد ؛ ولی او اولین مانعی که بر سر راه عنان برای به نتیجه رسیدن طرحش وجود دارد را ، ارسال کمکهای مالی و تسلیحاتی بعضی از کشورها برای تروریست ها دانسته ، و با وقاحت بسیار انقلابیون سوریه را تروریست نامیده است !

ملاقات های سه روز پیاپی آقای عنان با اسد در سوریه ، صالحی در تهران ، و نیز المالکی در عراق ، بخشی از تلاشهای بین المللی او ، به عنوان میانجی جهت یافتن راه حل سیاسی ، و پایان دادن به خشونت های شانزده ماهه در سوریه است . اما تمرکز این فعالیت ها توسط آقای عنان ، بیشتر در ارتباط با حکومت اسلامی است ؛ که باید ارسال امکانات تسلیحاتی برای رفیق شفیقش بشار اسد در سوریه را متوقف بکند . اگر عنان بتواند جلوی تکذیب کردنهای جمهوری اسلامی ، برای حمایت هائی که از اسد جنایتکار می کند را بگیرد ؟ و نیز به آنها بقبولاند تا بپذیرند ، که دست از تکرار اشتباهات خودشان ، در رابطه با ارسال مستمر این کمکها به دولت سوریه بردارند ؛ خواهد توانست باری دیگر ، همه دنیا و اعضای سازمان ملل متحد را متقاعد بکند ؛ که توان لازم برای بهتر اداره نمودن سازمان متبوعش را به عنوان دبیرکلی آن دارد ؛ و متعاقب برکنار ساختن اسد از قدرت ، درباره جنایات جمهوری اسلامی در ایران هم خواهد توانست نقش مؤثری داشته باشد ! به شرط آن که هیچگونه زد وبند سیاسی در این گفتگوها با مقامات حکومت اسلامی به وجود نیامده باشد ؛ و تحقق تئوری سرنگونی حکومت های اسد در سوریه ، و خامنه ای درایران ، به دست ملت های رشید و شریف این دو کشور به انجام برسند !

تابستان 2571 آریائی هلند

محترم  مومنی روحی
به اشتراک بگذارید:(کدنویسی این ابزارک)

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Risheha :: Cloob :: Oyax :: Yahoo Buzz :: Reddit :: Digg :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Email To: :: Subscribe to Feed